Därför ska du mobilanpassa din hemsida och din marknadsföring på nätet.

Vi börjar med grunden i vad en mobilanpassning innebär.

På denna bild ser vi en hemsida som är mobilanpassad.
umeglas-350x620
Hemsidan anpassar sig efter storleken på skärmen vilket gör att besökaren inte behöver zooma eller ta fram förstoringsglaset.

Och här är en hemsida som inte är mobilanpassad.
intemobilanp
För att kunna läsa texten / få en uppfattning om hur jag tar mig fram här, behöver vi zooma. Därmed anpassar sig inte hemsidan efter skärmstorleken.

Nu är det väldigt sällan att det blir så fel som på vår första bild där det till och med blir en liten känga till besökaren… Detta bidrar mest troligt inte till en bra kundupplevelse.

Vi kan ta ett litet exempel

Jag funderar vilket kakel jag ska ha till mitt kök som jag för närvarande håller på att renovera. När jag är hos en kompis och tar en kopp kaffe får jag ett tips om en bra butik som säljer kakel.
När jag sitter på bussen hem tar jag upp mobilen för att kolla vad den här butiken har att erbjuda. Får då upp denna sida:
kakel-350x600

Intrycket som jag får är tyvärr att företaget är oprofessionellt. Irritationen växer då det är svårt att navigera på sidan och jag råkar även trycka på fel länk i menyn. Jag lämnar sidan, googlar på kakel i Umeå och hittar ett annat alternativ.
Då jag inte har tid att åka runt och kolla alla butiker. Så väljer jag bort företaget trots bra rekommendationer.

Andra anledningar till att ordna en mobilanpassad hemsida.

* Användarvänligt.
* Förbättra första intrycket av ditt företag.
* Fel information kan förmedlas till besökare.
* Google gillar mobilvänliga sidor och prioriterar ner de sidor som inte är anpassade efter mobila enheter.
* Hälften av dina besökare är från mobila enheter. Deras upplevelse är minst lika viktig.

Vill ni höra vad vi kan göra för er?