Vanligt verktyg för webbyråer

Något som är rätt vanligt när det är dags att bygga om hemsidor är att man ska göra något häftigt och flashigt för att få det att kännas nytt och exklusivt. Ett verktyg som ofta används av webbdesigners är att kasta upp ett bildspel/rörliga bilder/hemslider/karusel, ja de brukar gå under många namn.

Detta ser ofta väldigt bra ut när de går till kunden med resultatet av deras arbete. Men vad betyder detta i slutändan för den som köper denna sida?

Det finns nämligen en hel del nackdelar med att använda sig av sliders på hemsidor. Så jag tänkte visa några exempel på när det inte kommer ge den effekt som var tänkt.

 

Sliders med erbjudanden

Här har vi 3 sliders och dessa brukar oftast vara det första vi möts av när vi kommer in på sidan. Designen är ju upplagd för att förmedla 3 st erbjudanden och det är det vi förväntar oss att besökaren ska se.

Problemet blir att besökaren väldigt sällan känner att ”gud vad trevligt att sitta och kolla på detta som rör på sig” och därmed stanna kvar för att se slider 2 & 3.

Därmed tror vi att vi har förmedlat budskapet för slider 2 & 3 men kunden har redan scrollat/valt annan sida i meny/lämnat din webbplats. Helt plötsligt har ca 90 % missat ditt erbjudande i slider 3. Problemet som man kan undvika genom att presentera erbjudanden med annan design.

Se kontraster på hur vi kan tro att våra besökare har det, jämfört med hur det faktiskt ser ut.

 

 

Text med Videobakgrund

50% av besöken på webben sker på mobila enheter.
Vi hjälper dig att mobilanpassa.
Kontakta oss nu!

Ett annat problem är att vi generellt sett vill vara i kontroll på webben. Dels pga att vi är stressade men också för att vår tillit & koncentrationsnivå är betydligt lägre än vanligt. Vilket leder oss in på ett annat exempel.

Här har man video i bakgrunden och text ovanför. Det ligger dessutom oftast på den viktigaste delen på hemsidan. Där de flesta bestämmer om de ska vara kvar eller lämna sidan.

Problemet här blir att videon tar upp all din uppmärksamhet och därmed kunde de lika gärna skippat texten. Med tanke på att du vanligtvis bara ser detta för något ögonblick innan du går vidare på något sätt, så kommer texten inte hänga med alls i ditt minne.
Med tanke på att det är just den viktigaste delen på hemsidan så vill vi skapa ett intryck och gärna få besökaren att ta någon typ av action och det kan bli svårt utan text och med video som oftast inte är anpassade just för att förmedla samma budskap som texten.

Finns det undantag?

Ja, när du använder sliders som alla förmedlar samma budskap, använder samma erbjudande eller presenterar samma tjänst. Dock kan det vara bra att testa och mäta hur det förändrar besöken på er hemsida innan ni vet helt säkert att det fungerar.
Det kan också fungera att köra video men då inte i bakgrunden utan något som faktiskt är ett fokusområde. Ett bra exempel är tex om du presenterar en tjänst i text till vänster och möjlighet till att se en video till höger. Kom bara ihåg att inte använda autoplay om det finns ljud på den då det kan avslöja när någon av dina besökare surfar på arbetstid.

Om man skulle se detta utifrån och vara helt oberoende så kan det se lite häftigt men det hjälper varken dig eller dina besökare. Kan vi börja se våra hemsidor som anställda som ska sköta vissa delar så blir det lättare att se hur den kan ge tillbaka värde till ditt företag.

Du skulle ju inte anställa någon bara för att de såg bra ut.

Är det inte viktigt att den ser bra ut?

Självklart är det viktigt att hemsidan ska se bra ut, men samtidigt måste den kunna göra så mycket mer för att skapa värde till det företaget som den representerar.

Vill du ha hjälp av oss eller bara prata?

Hör av dig!

William Fredriksson

070-206 28 27
[email protected]