Dåliga hemsidor kryllar det av ute på nätet och jag tänkte presentera 3 vanliga anledningar till att hemsidorna inte fungerar som de bör. Så känner du att din hemsida kanske inte genererar så mycket inkomster? Den kanske bara ligger där och skapar irritation hos dina besökare?

 

Inte uppdatera sin hemsida

Har du nyligen varit inne på någon sida som inte varit uppdaterad senaste halvåret/året? Jag själv stöter på det rätt ofta. Man ser någon julkampanj på förstasidan när man kommer in på en sida mitt i juni månad. Det är då man blir lite förvirrad och börjar tänka ifall företaget fortfarande finns kvar? Bryr de sig inte om mig som besökare? Är all information på den här sidan irrelevant? Ofta resulterar detta i en väldigt hög ”bouncerate” dvs hur hög frekvens av besökarna som lämnar sidan inom några sekunder och detta med ett dåligt intryck av företaget.

För långa texter

Långa texter är väldigt svårt att ta sig igenom på webben. Dels för att det är svårare att läsa på en skärm jämfört med vad det är ett vanligt papper eller en bok. Vi kan helt enkelt inte koncentrera oss lika mycket på en ljus skärm. Sedan läser vi överlag sällan långa texter om vi inte måste eller har tillräcklig motivation till att göra det. Sen är vi så mycket mer stressade på webben jämfört med vad vi är i verkligheten och vi har mängder av alternativ. Det resulterar i att vi inte känner att vi har tid att läsa den där långa texten om ditt företag eller produkt. Så det är lättare att bara lämna och ta nästa träff på Google istället.
Lägre Koncentration + mer stress + massor av alternativ = Dåligt för långa texter.

Hemsidan saknar mål

Hemsidor som bara ska blev skapade för att man ska ha en hemsida och man ser inte det som en investering. Eller i alla fall inte en bra investering. Det finns alldeles för mycket sidor på nätet som har är alldeles för neutrala och bara vill att man ska kika runt för att läsa om deras företag. Kom ihåg att besökaren kommer ju till din sida av en anledning och de vill ofta agera på något sätt.
En av de första grejerna man bör tänka på är hur man ska få sin hemsida att börja leverera intäkter. Målen kan vara allt från att skapa leads till att få besökaren till din butik. När man sedan har satt ett mål så bör man även motivera besökaren så den utför det ni vill.

 

Gillade du det du läste? Håll utkik för det kommer en del 2 på detta kapitel.

 

Vill du ha mer information eller hjälp? Ta kontakt

 

/William